windows 100% usage problem solution

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که موقع کار با سیستم عامل ویندوز ببینین سرعت سیستم یکباره خیلی پایین اومده یا شروع میکنه به هنگ کردن های لحظه ای یا مشکلاتی از این دست که اگه با لپ تاپ کار میکنین ممکنه فعالیت زیاد و نگران کننده فن لپ تاپ هم به اون اضافه بشه… تنها کاری که از دستمون تو این شرایط برمیاد اینه که با فشار دادن کلید های ترکیبی Ctrl+Alt+Delete پنجره Task Manager ویندوز رو باز کنیم و ببینیم کدوم نرم افزار یا عملیات هست که داره به سیستم فشار میاره و با یه End Task یا هر روش دیگه ای جلوش رو بگیریم تا بیشتر از این به سیستممون فشار تحمیل نکنه… اما ممکنه چیزی ببینیم که به این راحتیا حل نمیشه… در ادامه با آی تی اکسترا همراه باشید.

windows 100% usage problem solution

اگر تو اون لحظه دارین از یه نرم افزار که کارای سنگین انجام میده استفاده میکینین به احتمال زیاد با باز کردن Task Manager متوجه همین قضیه میشین؛ اما اگه عملیات سنگینی رو انجام نمیدین و همچین اتفاقی میوفته و میرید به Task Manager ویندوز و میبینید که عدد ۱۰۰% رو تو قسمت DISK USAGE نوشته رنگ اون قسمت هم به قرمز تغییر پیدا میکنه که نشون دهنده وجود مشکل هست … اون نرم افزاری که داره همچین فشاری میاره یه نرم افزار یا پردازش سیستمی ویندوز هست و قابلیت End Task نداره یا در صورت خاتمه دادن به اون عملیات ویندوز مجبور به خاموش شدن یا Crash کردن میشه و در نهایت با ارور صفحه آبی مواجه میشین که چندان خوشایند نیست؛ گفتنیه که این وضعیت شامل حال هر دوی درایو دیسک سخت (HDD) و درایو حالت جامد (SSD) میشه…

حالا چاره چیه؟

برای این مشکل چند تا راه حل پیشنهاد میشه و انتخاب اون بستگی به نوع مشکل شما داره که چه عملیات یا پردازشی باعث به وجود اومدنش شده باشه؛ در زیر به ۴ تا از راه حل هاش میپردازیم و تو ابتدای پست هم یه راه حل ویدئویی (همونطوری که قولش رو داده بودیم!) برای اونایی که حوصله ی خوندن ندارن گذاشته شده … :))

راه اول: چک کردن آنتی ویروس

یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین احتمال هایی که به ذهن خطور میکنه و احتمالش هم کم نیست اینه که سیستمتون به یه بد افزار مثل کرم یا تروجان آلوده شده باشه که معمولاً چنین تبعاتی رو به دنبال دارن (منظور همون کند شدن سیستم و هنگ کردنه…)، پس میشه در اولین اقدام به سراغ آنتی ویروس یا نرم افزار های امنیتی دیگه نصب شده روی سیستم رفت که اصولاً اونا باید بتونن این مشکل رو بر طرف بکنن؛ حداقلش اینه که نرم افزار های امنیتی مثل Malwarebytes Anti-Malware میتونن درایو ها رو اسکن کنن و تشخیص بدن که آیا سیستم آلوده شده یا مشکل از جای دیگه هست که این خودش ممکنه به خاطر کند بودن سیستم یکم بیشتر طول بکشه…

اگه علت کندی آلودگی به یه بد افزار بوده باشه، با انجام دادن توصیه هایی که نرم افزار امنیتی میکنه، میشه برطرفش کرد ولی اگه مشکل وجود بدافزار نباشه باید بریم سراغ راه حل دوم…

راه دوم: غیر فعال کردن سرویس Windows Search

کار دیگه ای که در این مورد میشه کرد اینه که ببینیم آیا مشکل از قسمت Windows Search هست یا نه؛ اخیراً باگی تو نسخه های مختلف ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ گزارش شده که نشون دهنده یه نوع «Search Loop» هست و باعث بالا رفتن بی مورد load درایو ها میشه…

برای متوقف کردن Windows Search مراحل زیر رو انجام بدید:

  • روی دکمه استارت کلیک راست کنین (یا کلید های ترکیبی Win+X رو فشار بدین!)
  • تو منوی ظاهر شده روی گزینه (Command Prompt (Admin کلیک کنید تا پنجره Command prompt باز بشه

windows 100% usage problem solution

  • بعد دستور زیر رو عیناً توش تایپ کنید و کلید Enter رو فشار بدید
 net.exe stop "Windows search"

اما برای غیر فعال کردن کامل پردازش Windows Search باید مراحل زیر رو دنبال کنین:

  • کلید های ترکیبی Win+R رو فشار بدید تا پنجره Run باز بشه و توش عبارت « services.exe » رو تایپ کنید و Enter بزنید.
  • پنجره services که باز شد، توش بگردید و مدخل Windows Search رو پیدا کنید و روش دابل کلیک کنید تا پنجره Windows Search Properties باز بشه.
  • تو پنجره باز شده منوی کشویی مقابل عبارت Startup Type رو باز کنید و گزینه Disable رو انتخاب کنید.

windows 100% usage problem solution

  • تو قسمت Service Status اگه نوشته باشه Running، یعنی سرویس فعاله و با انتخاب گزینه Stop میتونید متوقفش کنید.
  • OK رو بزنید و بقیه پنجره ها رو ببندید

بعد از چند دقیقه سرعت ویندوز ۸ (یا ۸٫۱) یا ۱۰ شما باید به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کنه؛ اگه نکرد باید بریم سراغ راه حل سوم…

راه سوم: غیر فعال کردن سرویس Superfetch

به دلایلی، سرویس Superfetch یکی از علل عمده بالا بودن درصد استفاده از Disk ها در ویندوز های ۸، ۸٫۱ و ۱۰ گزارش شده؛ برای رفع مشکلات ناشی از اون باید مراحل زیر رو به ترتیب اجرا کنین:

  • اول یه (Command Prompt (Admin به همون روشی که تو راه حل اول توضیح دادیم باز کنین.
  • دستور زیر رو عیناً توی Command Prompt تایپ کنین و Enter بزنین (پنجره رو نبندین).
 net.exe stop superfetch
  • چند لحظه صبر کنین و دوباره تو Task Manager ویندوز، وضعیت Disk Usage رو چک کنین و ببینین آیا تأثیری داشته یا نه…
  • همچنین شما باید دستو زیر رو هم تو Command Prompt وارد کنین تا دیسک ها چک بشن:
 chkdsk.exe /f /r

windows 100% usage problem solution

  • ویندوز بهتون میگه که باید ریستارت بشه تا پروسه چک کردن دیسک ها رو تموم کنه … مطمئن بشین که کارهاتون رو قبل از ریستارت ذخیره کردین و همه پنجره ها رو بستین… بعد ریستارت کنین.

این روش معمولاً روشیه که جواب میده و مشکلتون رو حل میکنه … اما اگر خدای نکرده این هم مشکل رو رفع نکرد معلوم میشه مشکلتون جدیه … با رعایت احتیاط میریم سراغ آخرین روش

راه چهارم: غیر فعال کردن Advanced Host Controller Interface PCI-Express

اخطار رفع مسئولیت : تمامی عواقب و عوارض ناشی از عدم رعایت دقیق نکات بیان شده در این روش بر عهده خود کاربر می باشد و تیم آی تی اکسترا هیچ گونه مسئولیتی را در این مورد بر عهده نخواهد گرفت.

(پ.ن : اصولاً نباید مشکلی پیش بیاد ولی شما احتیاط کنین و طبق مراحل گفته شده عمل کنین)

 

این روش همونطور که از اسمش پیداست یه کم تخصصی تره ولی در ۹۹% موارد مشکل رو حل میکنه… این روش بیشتر تو ویندوز ۱۰ کاربرد داره و تو ویندوز ۸ یا ۸٫۱ کار معمولاً به اینجا ها نمیکشه…

  • یه کم تخصصی تر…

استفاده ۱۰۰% دیسک ها تو ویندوز ۱۰ غالباً به خاطر ماژول های (Advanced Host Controller Interface PCI-Express (AHCI PCIe در حال اجرا با اینباکس درایور StorAHCI.sys هست. یه باگ میان افزاری (همون firmware) وجود داره و دلیلش هم عدم توانایی درایو های حالت جامد (SSD) در انجام عملیات ورودی/خروجی هست اونم وقتیه که سرویس (Message Signaled Interrupt (MSI فعاله… تو این حالت Windows storage stack سعی میکنه تا دیسک رو بعد از اینکه برای یه مدتی رو اون عملیات ورودی/خروجی که مشکل داره صبر میکنه، ریست کنه و این load دیسک رو بالا میبره…

از اینا گذشته تو این روش از حل مشکل دو بخش وجود داره که به شرح زیره… لطفاً مراحل رو به ترتیب انجام بدین؛

بخش اول:

در ابتدا باید بفهمیم که آیا کامپیوتر شما رو اینباکس درایور (AHCI (StorAHCL.sys اجرا میشه یا نه؛ پس:

  • اول یه (Command Prompt (Admin به همون روش که تو راه اول گفتیم باز کنین؛
  • عبارت زیر رو دقیقاً توش تایپ کنید و Enter بزنید؛
devmgmt.msc
  • پنجره Device Manager باز میشه، توش بگردید و گزینه IDE ATA/ATAPI controllers رو توش پیدا کنین و توی زیر منوی اون روی گزینه Standard SATA AHCI Controller کلیک کنین و بعد گزینه Properties انتخاب کنین.

  • تو دیالوگ باکس باز شده، به سربرگ Driver برید و گزینه Driver Details رو انتخاب کنین.
  • اگه مثل تصویر زیر، میبینید که فایل storahci.sys تو یکی از دایرکتوری های فولدر system32 ذخیره شده، این یعنی سیستمتون داره روی این اینباکس درایور اجرا میشه و معلوم میشه مشکل میتونه از اینجا باشه… پس فقط همین آخرین پنجره باز شده رو ببندید و برید به بخش دوم راه حل…

بخش دوم:

تو این مرحله باید MSI رو برای controller توی registry غیر فعال کنیم:

  • تو همون دیالوگ باس باز شده تو بخش اول به تب Details برید و از منوی آبشاری موجود گزینه Device Instance Path رو انتخاب کنید.
  • تو قسمت value که زیر اون منوی آبشاری هست، یه عبارت ظاهر میشه، روش کلیک راست کنین و Copy رو انتخاب کنین و اون عبارت کپی شده رو تو یه notepad یا هرجای دیگه ذخیره کنین و نگهش دارین.

windows 100% usage problem solution

توجه: اگه چند تا AHCI controllers تویIDE ATA/ATAPI controllers دارین، تک تکشون رو باید کپی کنید و همه مراحل زیر رو برای همه اونها تکرار کنید…
  • کلید های ترکیبی Win+R رو فشار بدید تا پنجره Run باز بشه و توش عبارت « regedit » رو تایپ کنید و Enter بزنید.
  • تو پنجره باز شده، از پنل سمت چپ مسیر زیر رو پیدا کنید (توجه داشته باشین که به جای عبارت <AHCI Controller> باید اون عبارتی رو که پیدا کردین و توی نوت پد ذخیره کردین رو قرار بدید و عبارت <Random Number> هم تو هر کامپیوتر فرق داره… انوقت میتونید دنبال آدرس زیر بگردید)
 HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\PCI\ <AHCI Controller> \<Random Number>\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties
  • وقتی مسیر بالا رو به طور کامل پیدا کردین، تو پنل سمت راست یه registry key با عنوان MSISupported میبینین؛ روش دابل کلیک کنین تا دیالوگ باکسش باز بشه؛
  • تو اون دیالوگ باکس، مقدار Value Data رو از “۱” به “۰” تغییر بدید و OK رو بزنید.

windows 100% usage problem solution

  • کامپیوتر رو ریستارت کنید و تمام.

امیدواریم مشکلتون با این راه ها حل بشه که همنطور که گفتیم تو ۹۹% موارد میشه … اما اگه بازم خدای نکرده حل نشده باشه دیگه باید کامپیوترتون رو ببرید به یکی از تعمیرگاه های مجاز نشون بدید…

آخرین امید … !

به عنوان آخرین توصیه میتونیم بگیم که برای اینکه حداقل ببینین مشکل از چی میتونه باشه، میتونین از قسمت System Event Log استفاده کنین؛ اونجا یه سری گزارش با Event ID کد ۱۲۹ میبینید که نشون میده توسط Disk Controller ایجاد شدن… شاید بتونین جواب رو توی اون گزارش ها پیدا کنین…

اگه با هرکدوم از این راه ها مشکلتون حل شد یا این که اصلاً یه راه پنجمی پیدا کردید و دوست دارید به بقیه هم منتقلش کنید تا مشکل اون ها هم حل بشه خواهشاً تو دیدگاه ها بیانش کنید تا همه استفاده کنن و سوالاتون رو هم میتونید تو همون قسمت بپرسید…

آخرین مطالب و اخبار آی تی اکسترا را دریافت کنید!

MuhammadSN

دانشجوی IT ... علاقه مند به فناوری های نوین، گرافیک، طراحی وب ، تحلیل داده ها و یادگیری بیشتر :)

۱۳ نظرات

  1. Reza

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در ۲۱:۵۴

    با سلام بسیار مفید و کامل بود
    تشکر
    موفق باشید

    پاسخ دادن

  2. فرزانه

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در ۲۱:۵۷

    سلام. عاااااالی بود. راه دوم و سومو انجام دادم. خوب بود. اگه راه جدید و بهتری پیدا کردین لطفا بفرستین به ایمیلم

    پاسخ دادن

    • MuhammadSN

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در ۲۱:۵۹

      فعلاً راه حل جدیدی ارائه نشده… اگه بیاد حتماً معرفیش میکنیم

      پاسخ دادن

    • MuhammadSN

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در ۲۱:۵۹

      راستی شما که مشکلتون حل شده راه حل دیگه واس چی میخواین؟؟؟ :))))

      پاسخ دادن

  3. مثبت بینان شریف

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۹

    یدونه اید. لپ تاپم دیسکش ۱۰۰ شده بود شدیدا کند کار میکرد. الان دیسکش شده ۹ درصد. یدونه ایییییییییییییید.

    پاسخ دادن

    • MuhammadSN

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۶:۴۲

      خواهش میکنم دوست عزیز … سوالات خودتون رو میتونید تو صفحه سوالات شمایا از طریق ایمیل info[at]itextra.ir با پشتیبانی در میون بذارید.

      پاسخ دادن

  4. mehdi

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۰۳:۳۶

    Salam.to marhaleye chahar to driver detail ia stor A.sys
    Neveshte…aya edame bedam ???$

    پاسخ دادن

    • MuhammadSN

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۳:۳۳

      سلام
      اینا مرحله نیستن، هر کدوم یه راه حل جداست و ممکنه با هر کدوم از اینا مشکلتون حل بشه… اگه با سه راه حل قبلی مشکلتون حل نشد برید به راه حل چهارم… یه بار Restart کنین ببینین برطرف شده مشکل یا نه بعد برید راه بعد رو تست کنید.
      حالا این detail ia stor A.sys یعنی چی؟؟ توضیح فارسی بدین لطفاً… یا میتونید تو صفحه سوالات شما برامون اسکرین شات بفرستین

      پاسخ دادن

      • mehdi

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۴:۲۰

        Ba 3 marhaleye aval hal nashod…momkene moshkel az vasl shodan be Internet beahe.
        az vagti vasl Internet shodam intor shode..
        Sharmande Farsi Nadare goshi

        پاسخ دادن

        • MuhammadSN

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۲۰:۱۲

          اگه فکر میکنید وقتی به اینترنت متصل میشه اینجوری میشه، ویندوز رو یه بار به حالت safe mode with networking ببرید و یه بار هم به Safe mode معمولی و تو هر دوحالت درصد استفاده از دیسک و cpu رو چک کنید؛ اگر متفاوت بود حدستون درسته وگرنه ربطی به اتصال اینترنتتون نداره

          پاسخ دادن

  5. طراحی سایت

    ۲۷ دی ۱۳۹۶ در ۱۳:۳۱

    با سلام بسیار مفید و کامل بود
    تشکر موفق باشید

    پاسخ دادن

  6. کاربر مهمان

    ۱۷ تیر ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۱

    عالی
    ممنون از آموزش خوبتون
    موفق باشید

    پاسخ دادن

  7. علیرضا

    ۲ مهر ۱۳۹۷ در ۱۲:۵۷

    سلام ممنون
    هیچکدوم از این راه حل ها مشکلمو حل نکرد و بازم دیسک ۱۰۰ درصده و سیستمم کند

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

آموزش کار با Vim – قسمت اول

اگر تا بحال با سیستم عامل لینوکس کار کرده باشید حتماً اسم ویرایشگر vim یا حداقل vi به گوشت…