خانه مقالات IT درباره تکنولوژی واقعیت افزوده بیشتر بدانید

درباره تکنولوژی واقعیت افزوده بیشتر بدانید

11 دقیقه مطالعه !
۱۲
3
1,239
واقعیت افزوده

واقعیت مجازی یا Augmented Reality را به طور خلاصه می توان آن دسته از فناوری هایی تعریف کرد که بتوان با استفاده از آن ها ویژگی ها، اطلاعات و اشکال دوبعدی و یا سه بعدی را با عنوان اجسام مجازی (Virtual things) به صورت بصری و زنده یا Real-Time به نمایش در آورد، به گونه ای که بیننده بتواند تصور کند شی یا ویژگی مورد نظر در واقع بخشی از محیط پیرامون اوست در حالیکه در واقعیت این چنین نباشد. عینک های هوشمند، تلفن های همراه هوشمند و برخی دوربین های دیجیتالی، از جمله ابزار هایی به شمار می روند که میتوان از آن ها برای پیاده سازی مفاهیم مورد استفاده در فناوری واقعیت افزوده بهره برد.

فناوری «واقعیت افزوده» را نباید با حوزه فناوری هایی با عنوان «واقعیت مجازی» یا Virtual Reality (VR)  اشتباه گرفت؛ فناوری واقعیت مجازی در واقع به شبیه سازی کامل محیط ۳ بعدی بصری می پردازد که در آن بیننده با استفاده از نوعی هدست خاص، محیطی زنده را مشاهده می کند که در بهترین روش پیاده سازی خود، هیچ یک از عناصر تشکیل دهنده آن با محیط واقعی و فیزیکی که شخص در آن حضور دارد رابطه منطقی و تصویری ندارد. به عبارت دیگر کاربر در این هدست‌ مخصوص، فضایی کاملاً مجازی را  تجربه می کند که تماماً توسط نرم افزار های شبیه ساز تصویر سازی و متحرک شده است و کاربر میتواند با آن تعامل داشته باشد. از این رو مفهوم واقعیت مجازی یا VR به جز در برخی روش ها و متد های پیاده سازی نرم افزاری، مفهومی کاملاً متفاوت با واقعیت افزود دارد.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (Augmented Reality) به لایه ای دیجیتالی از محتوا ی بصری اطلاق می‌شود که از زاویه دید دوربین موبایل، تبلت، وب کم، عینک و … در مقابل دیدگان کاربر قرار می گیرد و به این طریق اطلاعات و یا اشیاء جدیدی را می‌توان به محیط واقعی اضافه کرد. این لایه به گونه ای طراحی می‌شود که بسته به کاربردی که از آن انتظار می‌رود، کاربر  بتواند با آن تعاملات لازم را داشته باشد و در حقیقت این لایه بتواند دستوراتی را از محیط واقعی دریافت نماید.

تاریخچه

نخستین تلاش ها برای دستیابی به فناوری واقعیت افزوده در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی آغاز شد. مورتون هیلینگ  که می‌توان او را پدر علم و فناوری واقعیت افزوده دانست، با ثبت ایده شبیه ساز در سال ۱۹۶۲ میلادی اولین ایده آمیخته با این فناوری را با هدف اطلاع رسانی به افراد در شرایط خاص مطرح کرد. نخستین نمایشگر واقعیت افزوده یک ابزار پوشیدنی بود که روی سر قرار می گرفت و فرد می توانست تصاویر گرافیکی را که به کمک رایانه ایجاد شده بود، تجربه کند؛ این مسیر تا دهه ۹۰ میلادی به تدریج در حال توسعه و پیشرفت بود و در این زمان یکی از محققان شرکت بوئینگ  برای نخستین بار واژه واقعیت افزوده را مطرح کرد و به این ترتیب کاربردهای متنوع واقعیت افزوده در سال ۱۹۹۷ در حوزه های پزشکی، ساخت و تولید، فعالیت های مکانیکی و همچنین حوزه سرگرمی مورد توجه قرار گرفت. پس از آن استفاده از ترکیب تصاویر گرافیکی و دنیای واقعی به روی تصاویر دوربین های واقعی رایج گردید.

به طور کلی مقوله AR در سه حوزه زیر طبقه بندی می شود:

  • واقعیت افزوده مبتنی بر مکان (Location-Based)
  • واقعیت افزوده مبتنی بر الگو (Pattern-Based)
  • واقعیت افزوده مبتنی بر حرکات (Gesture-Based)

واقعیت افزوده مبتنی بر مکان

واقعیت افزوده مبتنی بر مکان

در این نوع از واقعیت افزوده، نرم افزار محتوای کاربردی را بر اساس اطلاعات مکانی که از حسگر های گوناگون دستگاه نظیر:

  • حسگر قطب نما؛ جهت تعیین زاویه نسبت به جهت شمال
  • سیستم مکان یابی جهانی (GPS)؛ برای تعیین موقعیت جغرافیایی
  • حسگر شتاب سنج یا Accelerometer؛ جهت تعیین زاویه دستگاه و جهت حرکت
  • حسگر ژیروسکوپ یا Gyroscope؛ برای تشخیص تکان ها و تغییرات ارتفاع دستگاه

و اطلاعات دریافتی از مراکز مخابراتی و پایگاه های داده اینترنتی در قالب واقعیت افزوده در اختیار کاربر قرار می دهد. بنابراین کاربر می تواند علائم، اشیاء و محتوای سفارش دهنده نرم افزار را بر اساس موقعیت جغرافیایی و وضعیتی که در آن قرار دارد مشاهده نماید.

واقعیت افزوده مبتنی بر الگو

واقعیت افزوده مبتنی بر الگو

در این نوع واقعیت افزوده، نرم افزار طرح و یا طرح هایی را ، بر اساس الگو هایی که به آن داده می‌شود، شناسایی می‌کند و کاربر می‌تواند با دسترسی به این الگوهای از پیش تعین شده نظیر عکس های موجود در یک مجله یا طرح های خاص روی دیوار، محتوای مورد نظر سفارش دهنده نرم افزار را بر روی آن الگو مشاهده نماید. شناسایی الگوها از طریق الگوریتم های ویژه پردازش تصویر صورت خواهد گرفت و اطلاعات واقعیت افزوده با توجه به شناسایی تصویر، به کاربر ارائه می‌گردد.

از دیگر کاربردهای این روش به تکنیک سه بعدی سازی (اضافه کردن بعد سوم به تصاویر دو بعدی) می‌توان اشاره نمود. در این تکنیک کاربر در زمان مشاهده تصویری خاص یا الگویی مشابه با الگو های از پیش تعیین شده، شیئی حجمی را به صورت سه بعدی به جای تصویر یا الگوی دو بعدی اصلی مشاهده می نماید.

واقعیت افزوده مبتنی بر حرکات

واقعیت افزوده مبتنی بر حرکات

در این نوع از AR ، نرم افزار به وسیله دوربین مخصوص حاوی حسگر عمق (نظیرMicrosoft Kinect)، می‌تواند حرکات مختلف بدن کاربر را تشخیص دهد و بر اساس آن‌ها از کاربر ورودی و دستور دریافت نماید. این نوع از فناوری در آغاز در بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار گرفت اما با گذشت زمان توسعه دهندگان نرم افزار به پتانسیل بالای این فناوری در نرم افزارهای کاربردی و رابط های کاربری پی بردند و متوجه قابلیت های بی نظیر طراحی های جدید توسط این فناوری نوظهور ش

آینده فناوری واقعیت افزوده

آینده واقعیت افزوده

بازی Pokémon go را به جرأت می‌توان گام بزرگ و قدرتمندی در جهت استفاده و به کار بستن مؤثر و عمل گرایانه‌تر و کاملاً موفقیت آمیز فناوری واقعیت افزوده دانست. از نقطه نظر منتقدین دنیای بازی های ویدئویی و رایانه ای، ترکیب فناوری روز واقعیت افزوده مبتنی بر موقعیت مکانی بازیکن و بازی های مبارزه ای و ماجراجویانه ، نه تنها یک شاهکار و ایده ای بسیار خلاقانه ناشی از یک تفکر باز و آینده‌نگر است، که راهگشا و باز کننده‌ و نشانگر راهی به آینده ی روشن در زمینه ی این گونه بازی های تلفیقی دنیای حقیقی و مجازی است که موفقیت چشمگیر و مقبولیت آن توسط عامه مصرف کنندگان، سندی بر تأکید صحت این موضوع است.

واقعیت افزوده و Pokemon go
Copyright: Getty Images

پس از ظهور و حضور موفق بازی Pokémon go در میان اقشار مختلف در جوامع با فرهنگ های متفاوت، راه برای توسعه دهنده های دیگر و تازه وارد های این عرصه هموار تر شده است. این حجم از مقبولیت پیش بینی نشده شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، اپل، مایکروسافت، IBM، سامسونگ و همچنین کسب و کار های دانش بنیان و نو پا را به فکر فرو برد که نتیجه آن چیزی جز سرمایه گذاری بیشتر و بیشتر برای تولید محصولات نوآورانه مبتنی بر واقعیت افزوده نخواهد بود؛ از آن جایی هم که همواره در تاریخ تکنولوژی، سرمایه گذاری بنیاد تحقق هر ایده ای به شمار می‌رود، آینده ای روشن در انتظار حوزه فناوری های Augmented Reality خواهد بود.

افزون بر آن امروزه شرکت ها ایده هایی بر پایه افزایش تعامل اجتماعی میان انسان و نرم افزار یا بازی بر بستر AR منتشر می‌کنند که در صورت تحقق آن ها باید شاهد ظهور شبکه های اجتماعی مبتنی بر واقعیت افزوده بود.

آخرین مطالب و اخبار آی تی اکسترا را دریافت کنید!

MuhammadSN

دانشجوی IT ... علاقه مند به فناوری های نوین، گرافیک، طراحی وب ، تحلیل داده ها و یادگیری بیشتر :)

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
نوشته های بیشتر توسط MuhammadSN
نوشته های بیشتر با موضوع  مقالات IT

۱۲ نظرات

  1. خرید کتاب

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶ در ۱۲:۲۹

    بازی جالبیه
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ دادن

  2. حرف آخر

    ۷ آذر ۱۳۹۶ در ۰۹:۴۰

    سایت پر محتوا و جذابی دارید موفق باشید

    پاسخ دادن

  3. قیمت کولرگازی سامسونگ

    ۲۸ دی ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۶

    اطلاعات خوبی بود ممنونم

    پاسخ دادن

  4. نقاشی ساختمان

    ۳۰ دی ۱۳۹۶ در ۰۸:۴۲

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون.

    پاسخ دادن

  5. خرید دامنه

    ۲ بهمن ۱۳۹۶ در ۰۸:۱۵

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

    پاسخ دادن

  6. خرید یوبوت

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۷:۰۲

    سلام و سپاس فراوان از اشتراک گذاریتون مطالب سایت عالیه

    پاسخ دادن

  7. بالابر

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۱:۵۴

    شما تو کارتون از بهترین ها هستید
    موفق و سربلند باشید

    پاسخ دادن

  8. مهمان

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۷

    با سلام و درود فراوان خدمت دست اندرکاران وبسایت ممنون از اطلاعات مفیدی که برامون به اشتراک می گذارید مطالب سایت شما رو پیگیری خواهم کرد موفق و موید باشید

    پاسخ دادن

  9. مهمان

    ۶ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۳:۰۸

    ممنون از محتوای بسیار خوب ساییتون موفق و موید باشید

    پاسخ دادن

  10. وکیل

    ۶ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۳:۴۶

    ممنون از مطالب خوبی که منتشر میکنید
    سال نو مبارک

    پاسخ دادن

  11. کاربر مهمان

    ۹ فروردین ۱۳۹۷ در ۰۹:۳۱

    سایت خیلی خوبی دارید باآرزوی موفقیت برای شما

    پاسخ دادن

  12. کاربر مهمان

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۳:۳۸

    خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله مفیدتون

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

ITX پلاس: امنیت در تجارت الکترونیک – بخش اول

در پرونده های سری جدید ITX پلاس که جمعه های هر هفته تقدیم شما دوستان عزیز میشود میخواهیم ب…